måndag 1 december 2008

Nu blir det livat i blogg-luckan!

Välkommen till Hela krukan-bloggens adventskalender à la 2008. Eftersom det känns lite krångligt att få till den traditionella lucköppningen, så kommer jag istället låta den här adventskalendern innehålla ej tidigare publicerade bilder från bloggarens liv under det gångna året. En adventskalender ska erbjuda lite spänning och förväntan och det hoppas jag kunna ge genom att bjuda på bildmaterial som annars hade varit kvar i det fördolda.

1 DECEMBER-BILDEN PRESENTERAR:


Vattnet är Virserumssjön. Den säl-liknande varelsen är bloggaren själv. Jag unnar varje människa att komma till pärlan Virserum i Småland en sommardag och antingen besöka Semesterbyn, Kaffeberget, Gåsehall eller Länsmansängen för ett dopp i det rena och klara bruntoniga sjövattnet. Vart du än vänder blicken över vattnet, så är det så vackra vyer att du spontant kan stämma in i orden: Här är gudagott att vara. Det finns anledning att tro att jag har betalt för att sälja in Virserum till blivande turister, men icke då. Jag säger som Emil: Det gör jag av min godhet.

Att jag valde en sommarbild idag, gjorde jag för att uppmuntra mig själv. För nu har det varit grått i olika nyanser i tre dagar på raken och då måste något göras för att höja stämningen. Tanken på sommaren gör att det går att överleva den grå Gävle-måndagen. Det är bra att plocka med sig minnen från de soliga och varma sommardagarna och det är ännu bättre att plocka fram dem sådana här mörka och tunga dagar som den idag. Badbilden som fick bli bloggadventskalenderns första bild skapar en längtan inom mig efter nästa sommar. Längtan är gratis och hjälper oss att rikta blicken framåt.

Det som saknas på badbilden är en liten boll att kasta. Det är något som jag gärna roar mig med i vattnet. Fast då krävs det badsällskap. Antingen kan vi kasta gris och för varje missad boll så blir det en bokstav som straff. G-R-I-S. När hela ordet är klart som visar att bollen är missad hela fyra gånger, så återstår den stora förnedringen. Att låta och se ut som en gris på den allmänna badplatsen. Det är nästan enda gången som jag inte är en dålig förlorare. Jag bjuder gärna på en grisshow. I övriga tävlingssituationer vill jag verkligen inte förlora. Om det inte kastas gris med bollen, så går det att kasta så där svåra och höga bollar, så det krävs rejäla plaskräddningar. Se upp för simskolebarn och damer i hel baddräkt med solhatt som smygit sig i vattnet för att undfå lite simkunskaper eller svalka. De kanske inte vet om att det är valrossar i böljorna.

Tillbaka till Virserumssjön. I Semesterbyn kan du träffa danskar, holländare och tyskar. Det går bra att hyra kanot eller spela minigolf vid missionarnas sommarhem, Klippan. Har du tur så serverar de våfflor också. När jag var liten så fanns det en kiosk vid Kaffeberget i den gamla Kaffestugan. Om det blir stjärnfall någon gång i advent så ska jag önska att kiosken är öppen igen sommaren 2009, så att det går att köpa glass, kaffe och simborgarmärken där igen. Vid Kaffeberget finns både bryggor och hopptorn. Fast inte så mycket till torn. Mer som en kökspall i höjd.

I Gåsehall har du nära till Ica-affären Krysset om du vill köpa frukt och bullar. Det är även nära till den gamla järnvägsstationen och förhoppningsvis går det bra att hyra en dressin och ta en tur upp till Hjorteström och sjön Hjorten. Är du knutte så ligger badplatsen precis vid Knuttestugan eller Virserums MC-klubbstuga som den nog heter.

Länsmansängen är nästan som vår privata badplats. Det är inte många som hittar dit. Den ligger så vackert och du tar dig dit över ekbackarna och sommarängarna. Det finns en liten bänk där och en grillplats. Om inte min mor och far har varit där och doppat sig, så gör du bäst i att ta med dig en räfsa och ta några tag på botten. Det är mina föräldrars gärning annars. När de har jobbat där, så är det fin sandbotten. Lite längre ut blommar näckrosorna. Gå dit vid solnedgången och du kan nästan se Emil och Alfred lite längre ut. Du och jag Alfred. Du och jag Emil, det är ett som är säkert.

Virserum är som bäst året om, men måste jag välja, så blir det sommaren. Gud gav mycket kraft och energi i skapandet av Virserum. Om du är sugen på ett dopp i sjön nästa sommar, så var försiktig. Sjön har ett maxdjup på hela 24 meter. Vill du fiska så kanske du har tur att dra upp en eller flera av de elva fiskarter som finns i sjön: gädda, abborre, mört, braxen, benlöja, sarv, blåsik, lake, ål och sutare. Själv har jag bara dragit upp abborrar och mörtar. Smörstekt abborre. Nu kom salivproduktionen igång. Får stilla suget med en clementin. På återseende med ett nytt bild-leende!

PS. Farfar Oscar har namnsdag idag. Han hade diabetes i sitt jordeliv, men det hoppas jag att himlen har befriat honom ifrån, så att det har kunnat bli en smaskig namnsdagsbakelse. Idag är det förresten 48 år sedan den första julkalendern sändes i TV. Årets upplaga heter "Skägget i brevlådan". Har inte riktigt koll på vad den handlar om. Ingen anledning till panik. Det är 23 avsnitt kvar att bilda sig en uppfattning.


Inga kommentarer: