måndag 29 december 2008

Listig ledighet

Nu är det jullov! Det har det i och för sig varit en stund. Fast fram till nu har det varit fullt upp med förberedelser inför julen, fullt upp med julfirandet och fullt upp med efterdyningarna efter julhelgen. I det senaste har det ingått lite reaträngsel. Idag känns det som om det är första riktiga dagen på jullovet som verkligen gör skäl för namnet, lov. Inget speciellt inplanerat. Frihet att ta dagen som den kommer. Jag sänder en tanke till alla dem som idag är tillbaka på jobb i vanlig ordning och förresten ska det tänkas på någon, så är det väl inte mer än rätt att tänka varma tankar på alla dem som har varit i tjänst under hela julhelgen. De som ser till att vårt land inte stannar upp bara för att det är julmat, Kalle på TV och paket under granen.

För min del pågår ett långt och härligt jullov, men det är som sagt först idag som jag känner lovkänslan på riktigt. Det är snuddande nära att den sköna känslan övergår i en slags rastlöshetskänsla. Jag har svårt för att gå omkring och känna mig onyttig och vill gärna ta tag i saker. Undrar om det inte var vid den här tiden förra året, som jag drog igång den stora utrensningen, som en slags förberedelse inför köksrenoveringen? Jag tror att det här och nu behövs ett slags viljebeslut. En viljeansträngning att inte falla i rastlöshetens grop eller att få dåligt samvete för att ha långledigt. Jag har faktiskt långledigt av en enda anledning: att jag har jobbat så mycket övertid under hösten att kompledigt är ett måste.

Det är bra att bestämma sig för att använda viljan till något positivt då och då. Det är så lätt att halka in i den där tråkiga "vill-inte-jargongen". Varför inte göra en jag-vill-göra-detta-på-mitt-jullov-lista? Nu börjar det likna något i de kreativa delarna av hjärna och kropp, som inte har slaggat igen av alla gräddstinna frestelser på julbordet. 1. Läsa bok. Arne Dahl ligger på nattduksbordet och den ska jag läsa ut i ett litet bokslukarnafs. På så sätt hinner jag med ett par stycken till under ledigheten. 2. Kan kanske kombinera läsandet med musiklyssning. Fick en del underbara CD:s i julklapp. Josh Groban. Jag är ett fan av honom på Facebook. Lyssna och du blir detsamma. 3. Motion. Stolt och ej med fingrarna i kors bakom ryggen kan jag ärligt säga att jag har hängt på dotterns löparrunda två gånger endast sedan julaftonen. Igår tog Mr T och jag även en snabb promenad runt Forsby. Att den blev snabb berodde delvis på att det sved rejält i kinderna av kylan.

4. Biobesök. Film är bäst på bio. Utan tvekan. Det finns en hel del rullar som jag skulle kunna tänka mig att se. Kommer vi inte iväg till Filmstaden så finns det några osprättade DVD-förpackningar i hyllan. Dessutom finns det några som jag gärna reprisar. Känner sug efter smöriga julfilmer som The Holiday och Love Actually. 5. Repetera Linedance kunde kanske gå in under nummer tre, motion. Fast eftersom Linedance har kommit att betyda så mycket för mig under hösten, så tycker jag att denna dansa-i-rad-uppenbarelse förtjänar en egen siffra. Snart drar en ny säsong igång och det skadar inte att trimma minnet och kordinationen i stegen. Det är få saker som jag känner sådant sug efter som jag gör efter linedance. Till och med skumtomtar får ge vika.

6. Jag skulle behöva sitta ner och skapa lite och det är väl egentligen det jag gör just nu med bloggandet. Fast när jag tänker skapa i detta fall, så är det bilder till en ny bok. Textmaterialet ligger klart, men där endast ett fåtal, av bloggaren godkända bilder, är klara. Sådant tar sin tid och helst ska hundra procent kreativitet vara påslagen samtidigt som hundra procent lust har infunnit sig. Jag lovar att ta mig själv i örat och lyfta fram mig till blocket och fatta pennan, då dessa stunder infinner sig. Alltså, jag skulle behöva rita bilder. 7. Bjuda hem vänner står givetvis på listan. Är det en lugn stund man eftersträvar, så är det mitt bästa recept. Det är dessutom både berikande och trevligt. Fast då måste inbjudaren själv behålla lugnet och inse att det är inte de 81 olika kaksorterna som är det viktiga. Inte ens de sju olika. Det är inte det som borgar för en innerlig gemenskap.

8. Om sju jullovspunkter är uppfyllda, så finns det risk för att det inte finns så mycket tid över till annat. Fast lite korsordslösning kan det bli då och då. Något ord lodrätt och något ord vågrätt och så några filuriska krokben som jag måste rådfråga svärfar om. 9. Släktforskning. Den här punkten hamnade lite onödigt långt ner. Om jag får sända en önskning för det nya året istället för ett löfte, så skulle det bli en önskan om mer tid för släktforskning. Fast å andra sidan kan jag lova mig själv att ge mig lite mer tid till släktforskningen. 10. Det får stanna vid tio punkter och jag kommer inte ifrån att det måste stå bloggning på listan. Så som du förstår så är det ingen överhängande risk att jag hinner bli rastlös. Jag kommer att ha fullt upp med trevliga saker tills det är dags att gå tillbaka till arbetsskrivbordet.

Fast det får bli lite nyttigheter däremellan. Som lite tvättning, strykning, städning, vattning av blommor, ihopplockande av återvinning. Det går att göra en lista på det också. Så nu ska jag ta itu med nyttigheterna, innan vi får lite gäster på eftermiddagen. Även tråkiga saker går som en dans då jag vet att det väntar trevligheter om hörnet. Dessutom vann Södertälje över Skellefteå igår och de har gått om Djurgården. Nu börjar återhämtningen. Vänta och se! På återseende med ett leende!

PS. Igår lagade vi till vårt julbord Mr T och jag. Eftersom vi var bortbjudna på julaftonen, så kände vi för att ha vårt eget julbord några dagar senare. När allt var undanplockat och diskat, så rustade vi oss i ordentlig klädsel för en långpromenad runt Forsby. Kallt, så det sved i kinderna. Väl hemma så blev vi så där skönt pösiga som man bara kan bli efter ett rejält julbord och en rask vinterpromenad.

Inga kommentarer: