torsdag 8 november 2007

Tjuvstarta inte nedräkningen

Åttonde november. Den trehundratolfte dagen på detta år. Nu återstår det bara femtiotre dagar, sedan blir det ett nytt år. Är det dags att börja nedräkningen? Nej, jag tror inte det. Inte för min del i alla fall. Jag har fullt upp med att leva i nuet. Handlarna vill lura in mig i julens famn, men jag spjärnar emot. Det låg till och med julklappar under en gran i ett köpcentrum igår. En stor skylift var placerad mitt i köpcentrumet och flera människor var i full färd med att sätta upp någon slags juldekoration med en hel mängd små lampor. Kändes märkligt. Kändes fel.

På något sätt känns det som om Fars Dag måste få fritt spelrum först och inte ha full konkurrens från julgransglitter och julgranskulor. Det ska vara kalsonger, skjortor, strumpor, slipsar, böcker, choklad i stora högar i affärerna. Blommor ska det också vara och tårtor. Goda tårtor. Han är värd det bästa, pappa. Världens bästa pappa. Jag skickade ett brev i dag med ett litet paket i. Inget av ovanstående presentförslag i det kuvertet. Ingen kalsong i år. Inte heller någon skjorta eller strumpor. Ingen bok eller choklad. Absolut inte några blommor eller tårta. Inte i kuvertet i alla fall. Det skulle se snyggt ut i postens sorteringsmaskin.

Nyfikna bloggläsare finns det gott om. Men här avslöjas inget paketinnehåll. Det är inte en lott heller. Nu säger jag inte mer. Inte för att min pappa skulle läsa detta. Han har ingen dator. Det skulle i så fall vara om någon läser och sedan avslöjar det för honom. Det tror jag i och för sig inte är så troligt. Vad skulle det vara för idé med det? Hur som helst, hoppas att brevbäraren gör ett bra jobb och springer de femtio milen som det är mellan pappa och mig, så att han får paketet i tid. Världens bästa pappa. Nedräkningen har börjat. Imorgon borde han ha paketet i brevlådan.

En annan nedräkning som nu har startat är nedräkningen inför personalfesten på jobbet. Imorgon kväll gäller det och smäller det. Undertecknad sitter med i festkommittén, men så mycket sittande har det inte blivit. Det har varit lite sjåigt. Fast läget är under kontroll. Det blir fest. En riktigt rolig sådan. Det har festkommittén planerat för. Lite ansvar ligger väl på gästerna också. Hoppas alla är på festhumör. Mr T ska också på personalfest, fast inte på min. Hans jobb ska ha en egen. Så imorgon är vi ute på galej på var sitt håll. Lördag förmiddag planeras bli lugn och skön. Fika och melodikryss är nog vad vi mäktar med. Den nedräkningen tar vi senare. På återseende med ett leende!

PS. Ta det försiktigt ute på vägarna. Det varnas för oväder. Snöfall under kommande dygnet. Stackars brevbärare som ska ut med alla Fars Dags-kort.

Inga kommentarer: