fredag 2 november 2007

Det blå UFO-skeppet har lyft

Såg ett litet inslag på TV i morse med komikern Lasse Eriksson. Han har tydligen en ny bok på gång. ”I huvudet på en orolig komiker” tror jag den heter. Herr Eriksson pratade om att han sällan har långtråkigt. Han kunde alltid se det komiska i saker och ting. Kanske är det något liknande hos mig själv. Jag kanske har långtråkigt oftare än jag tror, men jag märker inte av det eftersom situationen blir komisk och jag trivs med det lustiga och komiska i det hela. Så kan det vara. Jag avblåser härmed långtråkighetsefterlysningen från igår.

Idag tog jag ett tag med krattan igen. Det var absolut sista gången detta år. Eller sa jag så förra gången också? Det var som om jag kände det på mig att kvarterets container för trädgårdsavfall skulle tas bort idag. Jag hade inte mer än hunnit sätta in krattan och korgen i garaget, förrän en lastbil med containerkrokar kom och svingade upp den i luften och satte ner den på lastbilsflaket. Jag var nog kvarterets sista användare av denna container. Nu när containern är borta, så återstår ett stort rektangulärt märke, där det förut var gräsmatta. Det ser ut som ett rektangulärt UFO har landat och gjort avtryck på jorden.

Så är det inte alltså. Det är bara en konstig placering av en trädgårdsavfallscontainer, med tanke på att kvarteret för några år sedan kostade på ganska mycket pengar för att åtgärda de gemensamma gräsytorna. Det var då det. Nu har vi ett stort rektangulärt märke, men det göms snart i snö. Mr T fixade fyra vinterdäck på kärran idag. Solen sken och vintern verkade avlägsen, men snart drar säkert snövindarna in över bukten. Lite tryggare med rejäla däck.

Idag och i helgen är det valet mellan Allhelgona och Halloween. För mig blir det inget val. Jag satsar på Allhelgona för att minnas de människor som inte längre finns vid min sida. I år känns det extra aktuellt, eftersom det är många som har fått sluta jordevandringen. Självklart är jag ingen glädjedödare, så låt barnen ha lite kul, men föräldrar ta ert ansvar och lär dem busa ordentligt. Det har ringt på dörren några gånger ikväll och utanför har det stått några barn utklädda i hemska masker. Bus eller godis frågade de och vi svarade BUS SÅKLART! Men det gick de inte med på, utan krävde godis.
Efter en stund kom samma gäng tillbaka. Tydligen ett givande ställe att gå till, men den här gången krävde vi BUS! Men det blev inget. Halloween är och förblir nog inte riktigt Sveriges grej. Här är det svårt att få fram ett hederligt skrattframkallande bus.

PS. Ska erkänna att jag föll för en Halloweentårta idag och köpte med den hem. Den såg så pillimariskt glad ut, så jag blev glad bara av att titta på den. Mr T fixade renskavspaj med champinjoner ikväll och den smakade ljuvligt. Tårtan får vi spara till imorgon. På återseende med ett leende!

Inga kommentarer: