fredag 24 oktober 2008

Någon som vill sälja en plätt?

FN-dagen. Det är en av våra nationella bakverksdagar, som till exempel semlan på fettisdagen och våfflorna på Jungfru Marie bebådelsedag. Idag ska det ätas FN-bakelser. Problemet är att jag har inte sett till några i Gävle-området. Jag har inte precis sprungit omkring och letat heller. Det har inte gått någon nöd på mig. Idag har Mr T och jag burit hem tio kilo böcker. Vi såg annonsen båda två och kupongen som gjorde det möjligt att köpa böcker till kilopriset fyrtionio kronor. Nyfiket tog vi oss till Akademibokhandel och en stund senare, eller rättare sagt en lång stund senare, så gick vi därifrån med 3 stora kassar. De innehöll 14 fina böcker. Mest facklitteratur. Snittpriset blev alltså 35 kronor per bok.

Mr T och jag gick nöjda över Stortorget och gjorde upp planer för ett framtida bibliotek. Med sköna läsfåtöljer och bokhyllor längs rummets fyra väggar. Det vore så underbart, trivsamt och njutningsfullt. Jag fick just nu en lysande idé. Kanske är det väderkvarnsmalandet som har börjat. Om jag fick tag i en liten plätt mark, tillräckligt stor för att slå upp en friggebod, så skulle det kunna bli ett underbart bibliotek. Än bättre om plätten låg vid havet eller vid en sjö. Eller åtminstone en å.

Då skulle jag bygga en gärdsgård runt omkring plätten och så en friggebod mitt på. I höghusmodell. 6,20 i takhöjd. Enkel, stilfull inredning med hyllor från golv till tak. Så en flyttbar stege, så att vi når böckerna på översta hyllan. En sådan där stege som de har i de gigorösa biblioteken. På golvet ett par sköna läsfåtöljer med fotpallar, kuddar, plädar, läslampor. Någon liten finess med utdragbart kök och övernattningsmöjligheter.

Det måste snart till någon fiffig lösning. Sälja bilen och inreda garaget till världens första betongbibliotek? Vi har mycket gemensamt Mr T och jag. Till exempel passionen för böcker. Så här års har det gått många månader sedan bokrean och det är ännu några månader kvar till nästa gång. Så detta erbjudande från Akademibokhandeln låg helt rätt i tiden. Nu ska det bläddras i nyförvärven. I badet, vid köksbordet, vid sjön, i skogen.

Två månader kvar till jul. I två månader ska vi titta på alla chokladjulkalendrar, ischokladaskar, tomteskumspåsar, julgranskulor och julomslagspapper som nu har intagit butikerna. Jag ställer mig frågan varje år och jag tycker det är befogat att upprepa den. Varför ska detta fram så här tidigt? Varför kan vi inte vänta och låta Allhelgonahelgen passera och även Fars Dag? Sedan kan vi låta det komma fram ett tag före första advent.

Tjugofjärde oktober och om två månader sitter vi där och myspyser med glöggen och julefriden. Idag sitter jag och myspyser med en nyplockad bukett lupiner i knopp. Rosorna i trädgården är åter i knopp och jag frossar i att kunna skörda rosor och ta in. Det känns viktigare att behålla sommaren än att ta ut julen i förskott. Fast glöggen tjuvstartar jag gärna på och så är jag glad att jag har hittat en försäljningsställe av äkta polkagrisar. Inga sådana där randiga Coop-karameller som bara mjuknar sönder så fort de hamnar i munnen.

Den här dagen kallades för nästan 80 år sedan den svarta torsdagen. Det var nämligen den dagen som 1929 inledde börskraschen på New York-börsen. Idag på morgonen kändes det som svarta fredagen. Inte på grund av ekonomi och politik, utan vädermässigt. Det kändes som om dagen inte ville komma igång. Nu mellan lördag och söndag går vi in i vintertiden. Då kan det vara bra att extragardera med värmeljusstakar, mörk choklad och läsvärda böcker. På återseende med ett leende!

PS. Imorgon blir det tonårsfritt. Båda tonåringarna åker västerut på fotbollstränarkurs.Klockan åtta noll noll i Sandviken. Imorgon klockan tio noll noll blir det Melodikrysset. Det var länge sedan nu känns det som. Anders Eldeman har fått klara sig utan Mr T och mig under flera veckor. Imorgon blir det också hockey. Brynäs-Luleå klockan sjutton noll noll. Fast mer intressant är väl matchen en och en halvtimme senare. Halv sju imorgon kväll: Södertälje-Skellefteå. Kom igen nu SSK. Starta gärna vandringen UPPÅT i tabellen.

Inga kommentarer: