lördag 28 februari 2009

Coop means Company of obviously pissed-off-brains

Ibland händer det så tokiga saker i tillvaron, så jag kan inte undgå att blogga om det. I och för sig så händer det tokiga saker hela tiden, så om jag skulle blogga om alltihop, så skulle jag behöva använda dygnets alla timmar för bloggning. Som du förstår, så skulle det vara en omöjlighet. Även om bloggningen har kommit att bli en mycket viktig del av mitt liv, så är den långt ifrån livsviktig. Dygnets tjugofyra timmar vill och måste jag spendera på så mycket annat. Äta, sova, jobba, sköta hemmet, umgås med familj och vänner, kulturfrottera mig, träna. Att-göra-listan går att fylla på i oändlighet känns det som. Tur att vår Herre kom på att begränsa oss på något sätt. Genom att ge oss natt och dag och behovet av vila.

Tokigheterna i livet kan vara av det uppiggande slaget eller så av det helt katastrofala slaget. Dagens tokighet som måste upp i bloggutrymmet är varken det ena eller det andra. Ändå känns det som tokigheternas svar på tokigheten. Nyheten nådde mig redan igår. Faktiskt först genom Facebook. Sedan på nyheterna. Idag har det stått i Gefle Dagblad och det gäller Konsum Gävleborgs upphandling av mejeriprodukter. De ger leveransmöjligheterna till Arla Foods istället och stänger dörren för Gefleortens Mejeriförening.

Sådana dumheter kan verkligen få mig att gå i taket. Det visar sig att Konsum Gävleborg är en fristående förening i det hela stora sammanhanget Coop Sverige. De har alltså möjlighet att själva bestämma vilka som ska leverera deras produkter. Ändå har de låtit Coop Sverige förhandla om mejerivarorna och några kvicktänkta men dock helt ogenomtänkta hjärnor på dessa beslutsstolar, har gett leveransrätten till det danskaägda företaget Arla Foods. Ett beslut som alltså är tagit i Sverige, men som låter som om det vore tagit någonstans långt härifrån på någon EU-stämma.

Konsum Gävleborg har samarbete med Bondenära, vilket garanterar ett gott samarbete med lokalproducerade livsmedel. Bondenära är ett affischnamn för Konsum Gävleborg, fast jag antar att idag plockas dessa affischer ner. Trettio procent av Gefleortens Mejeriförenings försäljning går nu i stöpet och vi som fortfarande tänker i både sanning och konsekvens kan lätt räkna ut vad det betyder för hela kedjan. Mejeriet måste säkert dra ner på personalen, bönderna får inte längre leverera sin mjölk, Arlas mjölk måste transporteras längre sträckor och det blir en onödig påverkan på miljön.

Vad har Konsum Gävleborg tänkt? Mjölk som mjölk? Vit som vit i tetraförpackningar? Pengaklirr som pengaklirr? Jag beklagar Konsum Gävleborg, men sådana dumheter och svek mot både producenter och oss kunder, kommer att få mig att göra ett drastiskt beslut. Från och med denna minut går jag inte in i en Konsum-butik, förrän Gefleortens Mejeriförening har fått en ursäkt och några beslutsfattare inom Coop har krupit till mejeriet på sina bara knän och gjort en beställning på mjölk och grädde och allt annat som vi brukar köpa i era butiker.

Tokigt. Dumt. Knäppt. Urblåst. Bombat. Eller för att ta till ett riktigt kraftigt småländskt uttryck: Konsum Gävleborg, ni har skitit i mitt torra hö. Det gör ni inte utan att det får både sanning och konsekvens. Bloggaren startar härmed en bloggprotest och uppmanar läsare att ställa sig med i demonstrationståget. Parollen är "Gå inte över landskapsgränsen efter mjölken". Vad jag inte fattar är hur sådana här icketänkande beslutsfattare kan sitta på sådana jobb, när det samtidigt går så många smarttänkande människor i arbetslöshet. Hur är det möjligt?

Hur är det möjligt att Konsum Gävleborg smörjer in oss kunder med reklam om lokalproducerat och Bondenära, när de sedan i sin gärning helt går emot sin egen reklamkampanj? Jag kollade in Konsum Gävleborgs hemsida och det var en av dagens största humorsidor. Kan inte låta bli att publicera några små rader ifrån deras sida.

  • Konsum Gävleborg är en kooperativ förening som ägs av över 100 000 medlemmar. Vi är en oberoende konsumentförening som vill tillvarata dina intressen som medlem och konsument. Vi driver detaljhandel i Gästrikland, Hälsingland och norra Uppland. Ca 737 medarbetare säljer varor för ca 1,6 miljarder kronor i 15 Coop Konsumbutiker, 4 Coop Nära, 6 Coop Extra, 1 Prixbutiker, 1 Coop Forum och 1 kosmetikbutik.
  • Mat, miljö och hälsa är grunden för allt liv. Med en helhetssyn på mat, hälsa och miljö ska Konsum Gävleborg erbjuda attraktiva varor som är bra ur miljö- och hälsosynpunkt.
  • Konsum Gävleborg stöder lokala odlare genom att aktivt försöka öka försäljningen av närproducerat. Detta ger flera miljöfördelar, såsom kortare transporter och fler arbetstillfällen i länet. Det påverkar även djurhållningen på ett positivt sätt.
  • Konsum Gävleborg stöder aktivt dessa strävanden för att öka lokalproducerat, dels genom att aktivt arbeta med att öka försäljningen i våra butiker, öka kunskapen bland personalen, och dels genom att stödja torgaktiviteter i Gävle, exempelvis Bonden i stan, m.m.

Under fliken "Du kan påverka" står det så här: Konsumentföreningen Gävleborg är en kooperativ förening som ägs av sina medlemmar. Varje medlem har möjlighet att påverka föreningens utveckling genom den demokratiska processen där grunden är "en medlem - en röst". Därför använder jag min medlemsröst här i bloggen och formligen bloggropar ut att sluta upp med sådana här dumheter. Tillbaka med Gefleortens produkter i hyllorna. Annars kommer både gräddförpackningarna och vi kunder att bli sura. På återseende med ett leende!

PS. Nu blir det sportlovspannkakor. Med grädde och sylt. Du kan hoppa upp och sätta dig på att det är Gefleortens rakt igenom. Vad annars? Har inte Coop lärt sig något av Lidls och Willys tidigare lärdom?

Inga kommentarer: