söndag 2 november 2008

SON står för Stolt och nöjd

Soliga söndag! Jag har skrivit så många bloggar med becksvart bakgrund utomhus på sistone, så nu blir det en mitt-på-dagen-blogg med solgassande mot fönsterrutorna. Väldresserat väder måste jag säga med solsken både lördag och söndag. Det blev en så trevlig lördagskväll som jag hade på känn innan. Jag vet inte om gästerna visste att jag ofta köper systemdrycker efter flasketiketterna. Vackraste etiketten bär jag hem. Mr T och jag fick i alla fall en flaska vitt vin från Chile. Ekologiskt odlat. På etiketten en nyckelpiga som klättrar på ett guldstrå. Helt i min smak. Både utanpå flaskan och säkert även innehållsmässigt. Den sprättas vid tillfälle.

En av gästernas döttrar hade skickat med en liten paketerad present. Ett egenhändigt tillverkat får av tovad ull. Jättefint. Fick mig att tänka på berättelsen om det förlorade fåret. Fåraherden som ägde 100 får. När han skulle hämta hem dem på kvällen så räknade han in 99 får. Han satte dessa i säkerhet och gick sedan iväg för att leta. Han nöjde sig inte med att så många som 99 får kom hem välbehållna. Det hundrade fåret var lika viktigt. Han hittade det och bar det hem på sina axlar. Den här texten är hämtad från Bibeln och den talar om hur Gud ser på oss människor. Inte som fårskallar i dumhetens bemärkelse, utan som kära tillhörigheter, där ingen får gå förlorad. Han ger sig ut och letar. Han bär oss tillbaka på sina axlar.

Idag på förmiddagen ringde jag till fårtillverkaren och tackade samt gjorde en beställning på ännu ett får. Vem vet det kanske blir lammungar också så småningom. Jag gjorde också en julbeställning på några tomtar. Det här blir lite smygreklam. Hör av dig om du är får- och tomte-intresserad. Jag kan förmedla kontakterna.

Om en och en halvtimma gäller det. Östers IF möter Jönköping Södra IF på bortaplan i kvalet till Superettan i fotboll. Mitt lag vann hemma i veckan med endast 2-1 och det är oroliga siffror. Ett revanschsuget Jönköping, på hemmaplan dessutom, låter otäckt. Jag har en känsla av att jag kan få vänta ytterligare en tid på att få se Öster spela på Allsvensk nivå. Jag tänker inte ge mig på den punkten. Östers IF hör hemma i Allsvenskan. Så idag blir det kampsång: De komma från öst och öst, de komma från öst och öst...Vid segrarnas bord, i framtid nån gång, hör allsvenskans välkomstord...

När vi ändå avhandlar idrottstemat i bloggen, så kan vi glädjas åt att Södertälje igår vann över Brynäs hemma i Scaniarinken. Att heja på Södertälje i Brynäs-staden är som att svära i kyrkan. Det går egentligen inte för sig. Jag är undantaget som bekräftar regeln. Angående detta uttryck: Undantaget som bekräftar regeln, så sa Tage Danielsson så här: Med detta idiotiska uttryck kan man uppsälla vilken regel som helst och därpå bekräfta den med valda undantag. Han visste hur man ska uttrycka sig minsann.

Idag är det tre veckor sedan som jag skadade foten. Jag önskar att jag kunde säga att det var tre veckors bättre tillstånd för foten, men det är snarare tvärtom. Nu har jag inte någon röntgenutrustning hemma, inte heller något ultraljud, så jag kan inte skaffa fram några bildbevis. Jag får enbart använda mig av smärtfakta och konstig-känsla-fakta och då säger detta att något har tillstött som inte känns okej. Saken är den att det tar emot att uppsöka hälsocentral för att sedan få röntgenremiss som sedan ska sändas vidare tillsammans med fotinnehavaren till en överbelastad och jäktad ortoped. Det smärtar tillräckligt med tanken på att ledigheten går mot sitt slut. Tiden går tydligen fort när man har roligt och när man feng shuiar.

Allvarligt talat. Jag har inte gått djupare in i någon kinesisk vetenskap, utan använder bara namnet för att hotta till en gammaldags hederlig svensk utrensning och städning. Fast syftet med röjningen påminner mycket om det som Feng Shui står för. Jag har inte målat om, möblerat regelrätt eller använt de rätta elementen och allt det där snacket, men jag har rensat ut sådant som gör mig mindre glad och påminner om dåliga tider. Skulle nog ha kunnat gå in ännu hårdare och rensat rejält. Men det får bli en slags balans mellan slit-och slängmentaliteten och det nödvändiga bortforslandet. Det går faktiskt att ta nya tag en annan gång.

Just nu känner jag mig både stolt och nöjd och saknar ingenting av det som kanske någon annan blir jätteglad av att se på loppisen. Nu går det dessutom att gå in i förrådet utan att behöva ha en varningsskylt på dörren. Inga kartonger, pärmar eller tennisrack som anfaller. Det är en slags frihet att göra sig av med sådant som inte ger positiva vibbar. Jag låter bli att använda mig av ord som energiflöde och annat. Fast jag tror att vi menar samma sak, kineserna och jag. FRI kan ju få stå för "Få rum igen". På återseende med ett leende!

PS. Enligt Feng Shui så ska alla plastblommor och torkade växter bort ur hemmet. Även där är vi överens kineserna och jag. Detta står för död och det är inte svårt att förstå. Kommer det någon kines på besök så ska jag visa vad som har hänt inne i badrummet. Jag placerade en orkidé på undantag, precis som man gjorde med gamla föräldrar förr i tiden. Anledningen var att den hade blommat och blommat hur länge som helst tills det tog tvärstopp. Då var blomstängeln nästan en meter lång. En orkidé enbart med blad är ingen vacker syn. Därför hamnade den inne i badrummet, uppe på torkskåpet. Dit vattenresurserna inte når så ofta. Vad händer? Orkidén sätter ny fart och bjuder på flera knoppar. Längst ut på stängeln som hade gett upp. Så den vackraste blomman pryder nu badrummet och varför inte? Några familjemedlemmar tillbringar ganska mycket tid där inne för sudokolösning och andra lösningar.

Inga kommentarer: