lördag 12 januari 2008

Gävle trånar efter Tigerskogarna

Dags att presentera fredagens blogg trots att det är lördag idag. Ibland fungerar inte nätet som det ska. Trots att skrivandet rinner på, så blir det bloggtomt ändå. Den som spar han har. Så håll till godo med ett dygns försenade bloggtankar. Jag tror inte det har hänt så mycket på ämnesfronten sedan igår. Det är fokus på golf, kön och slott även idag. Här börjar fredagens bloggande: Vi i vårt län har fått en ny landshövding. Det kungjordes i media igår. Kungörelsen fortsätter i media idag. Hon heter Barbro Holmberg. Hon är kvinna och det har nog gjort sitt till för att hon få gå in i rollen som landshövding. Det är nämligen den första kvinnliga landshövdingen i vårt län och det är på något sätt dags för en kvinna nu. Vilken tur för Barbro att hon föddes till kvinna. Annars hade hon kanske inte varit aktuell för posten som på namnet klingar väldigt manligt. Hövding. I min tankesfär ilar det inte igenom några kvinnliga attribut, men det får jag jobba på. Förhoppningsvis jobbar Svenska Akademien fram en mer kvinnlig klingande titel.

Det verkar på media som Barbro Holmberg har fått tjänsten för att hon är en superproffsig svärmor till golfsuperproffset Tiger Woods. Det är detta faktum som har gett de stora rubriker och som har dragit igång vilt flygande drömmar hos golfklubbar i området. Då har jag inte sett löpsedlarna för kvällspressen ännu, men jag kan tänka mig något i stil med: Tiger Woods flyttar in på Gävle Slott. Självklart behöver herr Woods inte betala in sig på Pay and Play, utan får direkt hedersmedlemsskap i den av klubbdirektören bästa golfklubben i området. I landshövding Barbro Holmbergs område.

Om inte jag tar helt fel så finns det människor i ovan nämnda område som inte spelar golf. Mr T och jag har goda vänner som brinner för golfen. De golfar året runt. Med röd boll på snötäcket. De åker på resor runt om i Sverige och övriga världen och tar ofta en klubba med sig på promenaden. De har till och med flyttat närmare golfbanan. Nu bor de bara fyrahundra meter från ett utslag. Jag gläds med dem att de har hittat ett intresse som gör dem så lyckliga. De får dessutom vara utomhus och röra på sig. I ur och skur. Så jag förstår att människor verkligen blir bitna av detta. Jag låter dem hållas. Jag jämför dem med min släktforskning. Med den skillnaden att jag är inomhus och sitter ganska stilla. I ur och skur. Så i den jämförelsen är mina golfande vänner mycket sundare. Det syns tydligt.

Jag antar dock att en landshövdings uppgift innehåller mer än att skicka VIP-inbjudningar till Tiger Woods som gäller golfturneringar. Ändå är det golfen som har synts och hörts i samband med tillkännagivandet av ny landshövding. Innan fru Holmberg ens har flyttat in och packat upp och inte ens tillträtt officiellt så är det klubba, boll och hål som gäller. Nästan så att det är synd om Holmberg. Om hon nu inte blev landshövding för att hon är kvinna och svärmor till Tiger Woods. Vad var det som gjorde att vågskålen slog över till hennes fördel? Det kan absolut inte vara hennes tid som generaldirektör för Migrationsverket eller då hon var migrationsminister. Hennes kommentarer angående flyktingbarn med uppgivenhetssymtom har varit så plumpa många gånger att sådan inte borde generera i ett landshövdingsuppdrag. Eller är världen så upp- och nervänd att det är just det som sker? Gör något dumt, så får du ett hedersuppdrag med goda rådgivare runt omkring, så går det kanske vägen denna gång. Det ser vi både i stat, kommun, landsting, näringsliv och idrottsföreningar.

Jag medger att det inte är lätt att vara migrationsminister. Vem blir populär som sådan? Det är inte lätt att vara landshövding heller antagligen. Det finns alltid lika många åsikter och viljor som det finns människor i länet. Att tillgodose alla är helt omöjligt. Så det behövs säkert en annan typ av kompetens för att behålla balansen i uppdraget. Måndagen den tjugoförsta januari tillträder Barbro Holmberg tjänsten som landshövding. Då är allt helt nytt och det finns bara möjligheter för framtiden. Så jag ger henne verkligen en chans. Nu har hon prövat sina uttalanden som migrationsminister och har förhoppningsvis lärt sig något av det. Förhoppningsvis kommer hon att verka för att detta blir ett område där alla människor är välkomna. Där vi tar hjälp av erfarenheter från det förflutna, är rädda om varandra idag och vågar ta friska steg framåt. Välkommen till länet Barbro Holmberg. På återseende med ett leende!

PS. Det blåser friskt ute idag. Känns gott att kura ihop sig inomhus. För nu har baskeluskerna övertaget i kampen mellan friskt och sjukt. Huvudet dunkar, ryggraden fryser och i nacken sitter en uppsvullen lymfkörtel som spänner, svider och värker på samma gång. Jag är dock inte så däckad att jag måste bloggsjukskriva mig. Jag tänker bara ge mig lite vila och kurerande dryck i helgen. Så någon tur på golfbanan blir det inte! Slut på fredagens bloggande. Här börjar lördagens PS: Det snöar ute och det varnas för en isråk på Mr T och min långfärdsskridskobana. Så jag kan med gott samvete kurera den nu helt galopperande förkylningen. Tänk vilken tur man har ibland.

Inga kommentarer: