måndag 4 maj 2009

Vem tittar på hockey nu?

Om du har klagomål på vädret, så kan du vända ditt missnöje till mig. Det är jag som har beställt regn och jag är så glad att min önskning besvarades. Jag har varit ute en del i trädgården i helgen och det har varit snustorrt i rabatter och i gräsmattan. Skogen utanför är torr som fnöske. Växtligheten hänger. Jag vet inte hur många gånger jag har suckat: det måste komma lite regn snart. Idag regnar det och jag är så nöjd.

Vi människor vill ju gärna duscha dagligen och hålla oss fräscha, så någon dag då och då kan vi väl unna naturen samma lyx? Våren är tyvärr en tung tid för alla allergiker. Jag har två killar i min närhet som under gårdagen fick värsta allergiklimax. Pollenattacken var påtaglig och på eftermiddagen däckade både Mr T och äldsta tonåringen i ett allergidås. Så förhoppningsvis tar regnet med sig lite pollen och binder det, så att det inte har lika stor negativ effekt.

Jag är inte ute efter att bli någon vårlig glädjedödare. Jag har också hunnit få smak på det fina vädret och det känns inte lika lockande att cykla till jobbet lite senare idag. Glädjen över regnet är dock starkare än sollapande och bekvämligheter. Nu hoppas jag att fröna som yngsta tonåringen och jag har sått i helgen kommer att njuta av fuktigheten och invänta värmen. Den kommer att göra så de känner sig villiga att spricka ut, slå rot och sträva uppåt. Upp och bort från den mörka jorden. Ständigt siktande mot ljuset och värmen. Vi människor har en hel del att lära oss av de små fröna.

Jag är en stor älskare av sol och värme. Allra bäst är det när det är riktigt varmt så att hela kroppastollen bara vill ut till havet och vågorna. Så kom an bara soliga sommar. Jag tar emot dig med öppna famnen. Fast det är ljuvligt med vårregn också. Jag tycker att naturen luktar så gott efter ett stilla majregn. Det är som att öppna en ny schampoflaska med ört- och blomstermix. Allt det härliga finns att få i storpack ute i naturen idag.

Inom mitt synområde har jag en stor bukett utslagna vitsippor. Det är inte så länge sedan som jag fick leta mig fram till vitsippeknoppar. Jag har mitt alldeles speciella tidiga vitsippeställe. Nu får jag nästan leta efter vitsippor igen. För efter den nästan explosionsartade vårankomsten, så är det svårt att inte bara hitta överblommade exemplar. När jag plockar knoppar, så varar de i alla fall några dygn inomhus.

Tyvärr får jag inte sitta och njuta så länge till. Den här veckan är mer hoppig än vanligt. Det är redovisningarnas tid i skolvärlden. Gävle kommun har en skräpvecka denna vecka. Alltså vecka 19. Polhemsskolan har fått förfrågan om att jobba med en skräpteater och lotten föll på gymnasieprogrammet Barn- och Fritid. På den vägen är det. Jag har många elever i min teckenklass som just läser på BF-programmet och vi har hoppat på skräptåget och gör en teckenspråkig föreställning. Det är ganska mycket kringjobb med sådana här projekt. Replikerna ska inte bara läras in för att talas, utan den ska tecknas och det kräver lite annat tänk.

Det brukar stå en hel del i de lokala tidningar om sådana här projekt, men tyvärr brukar det mest vara bilder på olika kommunala avdelningar eller politiker som är utrustade med säckar, skräpplockarpinnar och gula jobbarvästar. Visst, det är väldigt bra att de föregår med gott exempel, men det vore roligt om fler grenar i städa-projektet kunde visas. Nu kan det ju faktiskt vara så att allting blir annorlunda i år och politikerna står tillbaka och låter andra delar av aktiviteterna komma i rampljuset. Må det vara så. På söndag vet vi.

Den här veckan kommer att innehålla förberedelser, genrep, iordningställande och framförallt framförande. Det kommer att filmas av oss på skolan, så det kommer att kunna visas i andra sammanhang, men också blir det ett hjälpmedel för betygsbedömningen. För vi närmar oss sanningens minut, då vi lärare ska logga in med speciella inloggningsuppgifter och med några enkla tangenttryck göra vår sammanfattning av läsåret och kursen. Det är inte en uppgift som jag är en stor älskare av. Tvärtom. Det är inte en uppgift som jag tar lätt på, utan jag grubblar, ser tillbaka, tänker efter, tittar på resultat och känner av aktiviteten som eleven har uppvisat.

Det är många trådar som ska vävas ihop för att bilda en enkel bokstav. I för IG, G för G, V för VG, M för MVG. Vi har också möjligheten att lämna ett streck eller helt tomt. Sämre än IG alltså. IG är ändå ett betyg. Det andra innebär att kursen och slutbetyget inte är fullständigt. Det ska mycket till innan en lärare sätter streck eller inget alls. Fast ibland är det faktiskt så att det har varit mycket som är just tillägg till sådant som inte hör ämnet till. Skolk, skiter-i-tänk och dåliga förberedelser. Ibland finns det givetvis orsak till detta. Ibland finns det kanske inte det. Fjärde juni är det deadline för betygen. Jag har alltså en månad på mig. Det kan verka som en evighet. Det är det inte. På återseende med ett leende!

PS. Det verkar helt omöjligt, men idag fyller faktiskt Inger Nilsson, som spelade rollen som Pippi Långstrump, femtio år. Så jag reser mig, för är det någon som jag beundrar sedan min barndom, så är det den skådespelarskan. En helt underbar tjej i en helt underbar roll. Ett fyrfaldigt leve för Inger! Tack för alla fantastiska scener! Som du kanske kommer ihåg, så började denna blogg med en fråga i rubriken. Alla frågor har jag inte något svar på, vilket känns otroligt befriande att få skriva i bloggen. Rubrikfrågan kan jag i alla fall ge ett svar på här och nu: JAG! Jag tror i nuläget på att Sverige tar VM-guld. Sämre saker finns det att tro på!

Inga kommentarer: