söndag 30 mars 2008

Vi har ett rent helvete! NOT! Bloggarens anm.

Jag fick ett sms med en bloggefterlysning. Vad har du för dig? Var är du någonstans? Jag saknar dina bloggar. Det sms:et fick mig att vakna upp ur min bloggfrånvaro och bloggdvala. Hoppsan vad dagarna har gått... och vips är det sommar. Nåja, sommartid i alla fall. Visserligen har jag redan svarat på sms:et, men det var inte ett sms som efterlystes, utan en blogg. Varsågod kära bloggläsare. En blogg-leverans. Tack för efterfrågan. Den glädjer mig och uppmuntran är precis vad jag behöver just nu. Ihop med lite god sömn.

Vad har jag för mig? En liten påsklovsutflykt i början på veckan och därefter är det färdigsnackat och färdigbloggat om köksrenovering. Nu är vi mitt i verkligheten. Inte bara snack och bloggskriveri alltså. Nu är det spackel, slipdamm, målarsoda, målarfärg och microuppvärmd mat som gäller. Ska försöka göra en lite sammanställning av läget. En lägesbeskrivning uppdelad på nyckelorden: rivning, bortforsling, matlagning, campingliv och fläktrengöring. I slutet av dagens blogg så det vanliga PS:et. Det får tillägnas sommartiden och våryran.

Rivning. I torsdags gick Mr T och hans käre far loss med skruvdragare och kofötter. Jag hade det så lyxigt som att få åka till jobbet, långt ifrån kakelrester och skåpsstommar. Vid min hemkomst fann jag de två hantverkarna i full gång med att riva ner diverse gipsskivor. Påsklovslediga tonåringar hade dragit ett och annat strå till stacken också. Eller snarare ifrån stacken, ut på altanen. Den nyinköpta grovdammsugaren är en välsignelse. Vilken fenomenal och fiffig manick som kan kopplas ihop med diverse verktyg.

Bortforsling. Fredag morgon kom svärfar med en släpvagn och med gemensamma krafter bar vi den gamla köksinredningen med diverse vitvaror till släpvagnen. Det blev två fulla laster till återvinningen. Snabbt och smidigt sorterade vi i de stora containrarna för fyllnadsmassor, trä, brännbart, hård plast med mera. En stund på återvinningscentralen leder alltid hjärnan in på slit- och släng-spåret. Det är helt enormt vad vi människor kastar grejer. Mr T och jag inkluderade. Ett helt kök ivägkört på några timmar.

Matlagning. Har du en spis hemma eller en häll att laga mat på? Stå vid den en stund och känn tacksamhet. Du har ingen aning om vad tomt det känns utan. Visserligen finns det microvågsugn och den kan uträtta stordåd, men jag längtar efter kastrullagad mat. Har du en ugn? Öppna den och fundera en stund på hur välbeställd du är. Det är mycket gott som kan tillagas i en ugn. I lördags ringde svärmor och svärfar och bjöd på lunch. De har både häll och ugn. Så det bjöds på fiskgratäng och kokt potatis. Du anar inte vad det smakade gott.

Campingliv. Varför åka på sommarsemester när man kan göra slag i saken på hemmafronten? Vi lever campingliv i vardagsrummet nu. Kyl och frys, microvågsugn, vattenkokare och kaffebryggare. Det allra nödvändigaste porslinet. Skafferiet i en banankartong och på en stol. Detta liv på hemmafronten har många fördelar. Fullstor kyl och frys, det regnar inte in och du behöver inte gå så långt till dusch- och diskmöjligheter. Tvättstuga, diskbänk, dusch och toastol samlade på några kvadratmeter. Allt funkar jättebra och vi har vant oss. Vi till och med trivs. Människan är en lustig figur.

Fläktrengöring. Projekt köksrenovering som inte bara är snack och bloggskriverier för så mycket mer med sig i verkligheten. När man tänker köksrenovering så tänker man kanske nya luckor, bänkskivor, vitvaror, takmålning, golv och tapeter. Sluta tänka så smått. Det är det lilla projektet. Sedan har vi allt det andra. Alla små saker som nästan inte syns men som tar tid. Jag tog tag i projekt fläktrengöring. Vi har ett kombinerat fläkt- och ventilationssystem. För in- och utluft i huset. Sådant kan inte tas bort hur som helst. Men fläkten måste rengöras. Mr T hade nog med spackling, slipning och hästjobbet med att ta bort gammalt kakelfix. Läs stenhuggeri.

fläktrengöringsjobbet tog jag på mig självmant. Kommer du ihåg Evelyn som härjade med städningstips i Äntligen Hemma för några säsonger sedan? Ta henne och multiplicera med ettusen och du får bloggaren i ett nötskal. Fram med tandborstar, tandpetare, diskmedel, trasa och hör och häpna: tandkräm. Tvätta och gnugga bort allt fett med YES diskmedel på tandborstar. Torka av. Byt tandborste. Denna gång med tandkräm. Putsa upp. En gulgrå yta förvandlas efter hårt och idogt arbete till en blank vit yta. Som ny. Svenska fläkt skulle bli gröna av avund. Känner mig som Karlsson på taket. Han skulle säkert utse sig själv till Världens bästa fläktrengörare. Det spred sig en fräsch doft av tandkräm. En doft som skulle få tandläkaren att lassosvänga med borrslangen. Tills han får se vad tandborstarna, krämen och tandpetarna har använts till. Då blir det bannor och förmaningstal.

Så har min bästis från gymnasietiden kommit upp i samma angenäma ålder som jag själv. Det hände under den bloggfria dagen i fredags. Grattis i efterskott Mia! Hoppas brevbäraren har gjort sitt. Alla håller väl inte på med köksrenovering? Fast det verkar nästan som att alla har gjort det helt nyligen. Var och varannan människa vi stöter på är klara med sina kök precis. De tycker synd om oss en stund, men innerst inne småler de säkert åt slipdammet i våra kalufser och njuter av sina potatisgratänger och sockerkakor. På tal om matlagning, det är väl på plats med ett grattis även till Tina. Mer känd som kock-Tina. Ni vet, hon som är så ovanlig att hon har trosor på sig. Det var till och med på löpsedlarna. Vilken händelselös värld vi lever i.

Nu kommer jag säkert med ett chockartat bloggbesked. Jag har också trosor på mig. Nästan likadana som Tina. Svarta. Förhoppningsvis händer det något annat att skriva om på löpet, så att ni slipper se mina svarta i kvällspressen. Jag gratulerar i alla fall till segern i Let´s Dance. Vi höll oss med nöd och näppe vakna Mr T och jag. Både Tina och Tony var mycket duktiga. Imponerande duktiga. Värdiga finalister båda två. För övrigt tycker jag nog att Richard Herrey åkte ur tävlingen för tidigt. Det enda säkra kortet var väl att Ulf Larsson skulle åka ur som förste man. Någon ordning finns det i världen ändå. Någonstans därute, bortom väggisolering och avstängda elkablar. På återseende med ett leende!

PS. Sommartid. Snopet att bli snuvad på en timme när vi egentligen behövde den som bäst. Vet du hur mycket tapet vi skulle hinna riva på en timme? En hel del. Nu blev den rivningsuppehåll under den timma som inte fanns på detta dygn. Vi får försöka överleva detta eftersom vi vet att det är för ett gott syfte. Sommaren är i antågande. Våryra. För en vecka sedan hade vi snökaos i våra trakter. Idag har det varit snösmältning, solsken, fågelsång och vårpromenader. För resten av världen, undantaget Mr T och mig. Okej, jag var ute och tvättade altanen fri från gipsrester och då kände jag något stort. Det grep tag i hela mig. Vet du vad det var? Det var våren. Tjohooo! Idag körde vi förbi en slänt som var alldeles gul. Av tussilago. Samma slänt var täckt av snö igår. Så fort går det. Till sist måste jag bara göra en dementi på dagens bloggrubrik. Det lät bra när jag började, men efter allt skrivande tycker jag inte att den stämmer. Vi har inget helvete. Vi har ett ganska mysigt campingliv med enkel matlagning och idogt framåtgående hantverk. Vi har det inte rent heller. Det finns damm in i minsta vrå. Fint, fint slipdamm. Jag brukar inte säga: Hellre lite skit i hörnen, än ett rent helvete. Jag har hört det från andra. Nu är jag tvungen att hålla med. Fast i min egen version: Hellre lite skit totalt överallt, än ett rent helvete. Rubriken får stå kvar, jag är för trött för att komma på en ny. Kan ju skriva dit ett trendigt engelsktklingande: NOT!

Inga kommentarer: