onsdag 24 september 2008

Reklamutskick som heter duga!

Lyckliga jag. Onsdag och snart dags för ny linedanceträff. Jag har längtat sedan förra onsdagskvällen. Jag hinner blogga en stund innan det är dags för Mr T och mig att äntra cyklarna. Nästa vecka får jag linjedansa på egen hand, för då sviker Mr T och åker till Norrköping och jobbar lite med trudeluttluren. Fast på egen hand blir det inte riktigt, för det kommer säkert sjuttio andra lika stora entusiaster som jag. Jag tror att detta går att jämföra med meditation och yoga, fastän jag inte har varit på någotdera. Jag antar att för vissa är meditation ett passande sätt att rensa ut huvud och kropp och jag är så himla glad att jag testade linedance. Under en och en halvtimme så existerar inte världen utanför IOGT-lokalen, den existerar nästan inte utanför min kropp. Fullt fokus på fötter, höfter, takt och vändningarna. Allt till glad och härlig musik.

Det har väl inte undgått någon att jag har använt mycket kraft på sistone till att stå vid sidan om och försöka vara det ljus i världen som Gud vill att jag ska vara. Alltså det handlar inte om att stå som någon slag Lucia eller upplyst julbock och sprida lite trevnad här och var, utan det handlar om att finnas till hands när ingenting syns värt att leva för eller när ingen annan har tid att bry sig. När jag får distans till allt detta så kommer jag att använda det som ett brännande bloggämne. För detta elände är vardag och helgdag för så många människor. I huvudsak för det kvinnliga könet. Jag låter förlåten falla och skriver: kvinnomisshandel. Jag återkommer. Jag vill se lite ljus i mörkret för denna kvinna som mitt hjärta klappar för just nu och jag vill få lite distans till detta hemska scenario. Därefter vill jag inte att det ska vara bloggtystnad i ämnet något mer. Vi kan inte vara tysta och låta våldet innanför hemmens väggar få fortsätta. Vi manifesterar mot gatuvåldet. Vi måste börja manifestera mot våld i hemmen. Tills vidare manifesterar jag genom att vara nära och inte svika.

Tillhör du dem som får reklam hem i brevlådan? Du kanske har avböjt reklam av olika anledningar och då får du göra som du vill i fortsättningen av denna blogg. Läsa vidare eller avbryta. För jag tänker ta upp ämnet och ge min blogg en ny etikett: Reklam. Det går knappt att gå in i en butik utan att få ett litet plastkort, bonuskort. H&M, Coop, ICA, Åhléns, Guldfynd, Lindex, Wedins med flera, med flera. Visst, det går att låta bli att skaffa medlemskort och ställa sig utanför alla erbjudanden och inbjudningar. Men går den tanken att förena med de småländska generna? Förutom de vanliga betalkorten, körkortet, bankomatkortet, så är det till exempel olika kort till tre olika sportaffärer. Kan vara bra att ha eftersom jag ofta handlar olika sportartiklar. Inte bara till mig själv utan till den övriga sportfånefamiljen.

Det finns inte en sydd plånbok som mäktar med att ta emot alla dessa plastkort. Det snille som kommer på en persiennliknande hållbar plastkortshållare borde få Nobelpris. Frågan är i vilken kategori? Ekonomi? Det borde gå att med dagens teknik få ett och samma kort att gälla på alla kortvilliga butiker. Varför är inte detta redan gjort? Är det den redan sydda plånboks-industrin som sätter käppar i hjulet? Det vore kanske en katastrof för dem om de existerande tio-plastkorts-facks-plånböckerna skulle bli överflödiga.

För en tid sedan, hur lång vet jag inte riktigt, så kom kosmetikabutiken Yves Rocher till Gävle. Sortimentet var inte helt obekant eftersom de har sålt sina produkter per postorder under lång tid. Jag har inte varit någon storkund där. Är inte den där smink-typen. Jag beställde nog någon tub någon gång på åttiotalet. När butiken kom till Gävle, så gjorde vi ett litet besök, yngsta tonåringen och jag. Vi gick ut från butiken med ett plastkort som ska stämplas vid köp och automatiskt kommer det hem erbjudanden i postlådan. Jag ska inte gnälla. Jag har själv skrivit min namnteckning på ansökan till Yves Rocher.

I förra veckan fick jag den här reklamlappen... "Denna månad, tack vare ditt STAMKUNDSKORT". Denna månad har vi nöjet att presentera vår nya vårdande dag- och nattcrème Riche Crème Omega 369. Denna produkt lämpar sig speciellt väl för dig som känner att din hud blivit tunnare och känsligare med åren. Din hud behöver vårdande specialprodukter för att bibehålla sin balans och skönhet... Nu tillhör inte jag dem som har tänkt tanken att min hud har blivit tunnare och känsligare med åren. Det låter ju helt fantastiskt att en liten specialprodukt från Yves Rocher gör så att min hud, mitt största organ får behålla sin balans och skönhet. Då krävs det i och för sig att den har varit i balans tidigare och även att den har varit en skönhet. Annars är det kört redan från början.

Min mamma har fyllt sjuttiotre år och hon har inte använt några vårdande produkter någonsin. Tvål och vatten. Slut på smetandet. Någon enstaka gång har puderdosan åkt fram för att tona ner blänket på Åseda-snoken, alltså den typiska småländska näsan som min mor och även min bror har utrustats med. Det är allt av sminkande som min kära mor har ägnat sig åt i sitt ganska långa liv. Hennes hud är i balans och dessutom i fräsch kondition. Hon är en hudlig skönhet kan jag med lätthet konstatera. Kan det helt enkelt vara så att ett sunt liv, med sund husmanskost och med skogspromenader regelbundet och avhållsamhet från tobak och alkohol, kan åstadkomma något fritt och för intet, som hos Yves Rocher kostar en slant, om än billigt?

Huden är levande. Visst är det skönt att lägga en ansiktsmask eller peela lite här och där. Frågan är om huden egentligen inte förmår att sköta det där själv. Kroppen är på så många sätt finurlig. Tänk bara på hur fantastiskt blodomloppet är konstruerat. Jag funderar på om Gud i sitt skapande glömde en så viktig detalj som hudens förnyelse, när han fixade och trixade med alla näshår? Vart vill jag komma med dagens blogg? Nu är jag längtansfull efter att dansa linedance, så helst av allt vill jag komma iväg till replokalen. Men har jag nu börjat med att dra igång denna reklamdiskussion, så måste jag väl också ansvara för att knyta ihop alla porer och crèmer.

Jag gör det lätt för mig och säger att det är mycket yta idag i vårt samhälle. Vi fokuserar på vårt skal och visst, alla vill väl se fräscha ut. Jag tycker det är svårt att se fräsch ut om inte mitt inre blommar. Då lyser sorgsenheten igenom och inga crèmer i världen förmår att ta bort det utseendet. Ett välmående inre resulterar ofta i ett leende, glittrande ögon, en lätt gång och utvilade axlar. Så nu gör jag ett bloggutskick och ger dig en annorlunda men kanske i långa loppet livsviktig reklam. Håll i dig! Reklam på väg. Nu dimper den ner hos dig. Varsågod och läs...

I denna blogg har jag nöjet att presentera en gammal vårdande sanning, nämligen Jesus Christ 2008. (Jag kör lite engelsk touche. Lite flashigt och lockande och mycket enklare än Yves Rochers franska texter i mikrostil). Reklamen fortsätter: Detta namn lämpar sig för dig som känner att ditt liv har blivit lite tunnare och innehållslösare med åren. Du behöver säkert detta namn för att bibehålla dig själv och åter komma i balans och vara den skönhet som du är skapad till. Du får här ett erbjudande svårt att tacka nej till. Jag kallar den "Ta en och få tre". Erbjudandet är gratis. Inga leveransavgifter tillkommer. Du kan när som helst säga upp erbjudandet, men ska jag vara ärlig... när du en gång har prövat, så vill du fortsätta. Så passa på idag: Ta en och få tre! Gud Fader, sonen Jesus och den helige Ande. På återseende med ett leende!

PS. Idag är det tre månader till julafton. Så vi närmar oss med stormsteg reklamtiden nummer ett. Årets julklapp, leksaker, tofflor, smycken och allt detta grundar sig på mitt reklamerbjudande, nämligen på Jesu och hans födelse. Nu har jag väl knutit ihop både blogg och PS:et? Är det OK att jag sticker till linedanceträffen nu? Tack! Ska bli så skööönt!

2 kommentarer:

Malin Maria sa...

Du är då bra finurlig du, och du har så rätt.
Hoppas dansen var kul (:
Kram

Anonym sa...

Tack för din uppmuntran! Den värmer verkligen i hjärtat och betyder mer än du kan ana! Stor kram tillbaka!