måndag 13 juli 2009

Vet du skillnaden på manikyr och pedikyr?

Nu blir det direktrapporteringen från sommaraltanen. Tur att jag inte är en världskändis, för detta är så oglamoröst som det bara kan bli. Tänk vad hemskt om det skulle ligga hundra paparazzi-fotografer ute i skogsgläntan och ta bilder. Räcker med att jag själv är så korkad att jag tar bevis med min mobilkamera. Vad avslöjar den? Jo, en semesterledig bloggare i linne och shorts, med håret uppsatt i ett spänne i nacken. Med kroppen utlagd i en brasse-stol och med fötterna uppallrade i en annan brassestol. Datorn i knät och med datormusen på magen. Kaffekoppen och mobilen inom räckhåll. Inkommande sms annonseras med en norrländsk röst som säger: Hö dö du, nu kommer de ett sånt där sms igen... Undra va de står...

Det må vara hur oglamoröst som helst, men nu vill jag tala om att jag mår som bäst. Mr T och jag har varit ute och spatserat på förmiddagen. Vid hemkomsten behövdes dusch nummer två för dagen. Det var kvalmigt och soligt ute och vi hade sällskap med inspelningsteamet av "Flugornas herre". Hela traktens flugor var statister och de trivdes tydligen i vårt sällskap. Jag viftade med scarfsen som jag hade knutit runt skallen likt ett Hille-svar på Brigitte Bardot och Mr T viftade med kepsen. Det måste ha sett roligt ut. Brigitte Bardot och Thåström på promenad runt golfbanan. Var håller Hänt i Veckan på med som missar ett sådant scoop?

Belöningen för promenaden var nybryggt starkt kaffe ute på gräsmattan. Närmaste grannarna är tydligen också semesterlediga och vi såg ut som ett avsnitt ur TV-serien "Svenska Hjärtan". Mr T och jag läste våra pocketböcker. Det är så roligt för Mr T läser just nu en bok som är skriven på ett mycket humoristiskt sätt, så han sitter och småfnissar lite nu och då. Ibland skrattar han högt. Det är faktiskt väldigt trevligt. Han har den goda smaken att inte återge de roliga meningarna med högläsning, så jag har blivit riktigt nyfiken på vad det är han läser. När han är klar, så ska jag läsa den boken. Jag som har så låååååång semester kvar!

Efter en stund tvingades vi in under tak av regndropparna. Först kändes det bara skönt när dropparna kom så där i dripp-dropp-takt, men så småningom fick vi ge upp och ta vårt pick-och-fikapack in på altanen. En omöblering och så fick vi plats med brassestolarna. Så att vi kunde fortsätta den päsiga läsningen. Det är något visst med att sitta under altantaket när det regnar. Jag konstaterade att det var väldigt skönt ute i luften, trots att det regnade. Det var ingen kyla i vinden. Det var bara mysigt att höra smattret av regnet mot altantaksplasten.

Så övergick regnandet från dripp-dropp, till splash-splash och Mr T och jag upptäckte att det var inte bara vi som tyckte det var härligt att ta skydd under altantaket. Det tyckte även myggorna. Ny filminspelning? Myggornas krig. Splash-splashet på taket ackompanjerades av smash-smashandet under taket. Jag vet inte hur stor insikt myggor har om min envishet, men en sak har de lärt sig den senaste timmen. Den här altanen är bloggarens domän och en och annan mygga har fått den vetskapen genom att sätta livet till.

Efter en stund kom den där underbara aha-upplevelsen tillbaka från den där gången för någon vecka sedan, då jag satt på en sandstrand på västkusten. Nu har du verkligen semester. Vet du hur jag kom på det? Jo, för i min hjärna fanns det egentligen inga väsentligheter alls. Tidrapporter, kvittoredovisning, mässagendor, teckenträffar. Allt var spårlöst borta. Istället höll hjärnansvarig som bäst på att tänka ut det längsta ordet som fortfarande betydde något och inte var så där panikslaget påhittat.

Jag är supernöjd med resultatet. Eller vad sägs om nagellacksborttagningsmedelsflaskorna? Är inte det imponerande så säg? 37 bokstäver långt, utan att egentligen ha ansträngt mig överhuvudtaget. Säg nu inte att jag har för lite att göra. Det finns altan att måla. Bilar att tvätta, rengöra och vaxa. Blåbärskakor att baka. Föräldrar att besöka. Vissna blommor att klippa bort. Fast just nu regnar det på altantaket och då gör jag bäst i att sitta här och filosofera över de långa ordens existens. Var sak har sin tid och nu är det bloggningens tid. Jag blev så glad när jag förstod att jag var efterfrågad. Jag hade tydligen hängt upp en matta den 22 juni och låtit den hänga där tills det var dags att högtidliggöra min och Mr T:s bröllopsdag, den 5 juli. Jag är medveten om att det är i längsta laget att göra uppehåll i bloggen. Hela krukan kan ju sina. Bäst att fylla på och det är inte speciellt svårt när det kommer uppmuntringar utifrån.

Kanske var just med tanke på uppmuntringshållet som jag kom på det fantastiskt långa ordet nagellacksborttagningsmedelsflaskorna? Kollegan som jag tänker på som brukar ha så otroligt snyggt målade tånaglar. Det är så att jag kämpar mig igenom vintern och stöveltiden, bara för att plötsligt en vårdag få se kollegan i nätta sandaler och se det sjukt läckra nagellacket på tio tår. Det är alldeles blodrött med ett sådant där skimmer som bara nagellack åstadkommer. Det är sådant som kallas flärd mitt i vardagen.

På tal om tår så brände jag min stortå på den heta sanden på en av stränderna på västkusten. Svenska västkusten ja. Inte Maldiverna eller Italien. Det behövdes bara en sträcka mellan filt och vatten. Psst. Brännskada. Hoppade på hälarna upp i motsatt riktning, men hur lätt är det på en mjuk sandstrand? Det är som att få en valross att gå på lina. Nästa vända ner till böljan, den grönblå, så tog jag badtofflorna, men skadan var redan skedd. Jag har känning av det fortfarande, trots att det nästan har gått ett par veckor. Vi har alla våra bekymmer.

På tal om göromål förresten, så har jag ett semesterprojekt på gång. Jag tänker se alla Harry Potter-filmer igen. Jag har sett dem, antingen på DVD eller på bio, men nu ska jag köra ett race till. Jag har nämligen för avsikt att se den senaste filmen på bio inom kort och då vill jag vara uppdaterad och i rätt stämning. Så om jag mot förmodan tröttnar på att blogga från brassestolen, läsa en bok ute i solen, ta ett dopp i havet eller i poolen, så kanske jag kollar Harry Potter, en riktigt cool en! På återseende med ett leende!

PS. Jag får en massa inbjudningar till olika grupper på Facebook. En del kör jag ignore på direkt. Andra vettiga accepterar jag. Jag kollar och sållar kan man säga. Idag hade jag fått en som heter "I sleep in the nude". Men hallå?!? Vissa personer har för mycket semester och för mycket tid. Kan någon förklara för mig varför det ska finnas en sådan grupp i cybervärlden? Räcker det verkligen inte med grupperna: "Det fikas för lite" och "Vi som gillar att sitta i solen och ta en kall öl"?

2 kommentarer:

Anette sa...

Jag är imponerad av ditt långa ord.
Som barn fick vi lära oss ordet..
Flaggstångsknoppsfejarmästare,29st.
Någon kom då på
Flaggstångsknoppsfejarmästar-assistent, som är 37 st bokstäver.
Så underbart att du väckte det minnet till liv i mig!
Kommer ihåg hur jag föreställde mig hur Flaggstångsknoppsfejandet skulle gå till...

Meta sa...

Vi hade ordet: "transportflygplansbromsklossbortplockaraspirant" 47 bokstäver! Ser ni den unge aspiranten framför er? För att bli ordinarie måste han lyckas plocka bort bromsklossarna i rätt ögonblick. Misslyckas han får det förödande följder.