lördag 23 augusti 2008

SAIK=Se Antisportsliga Inta Konstgräset

Solen skiner, termometern kommer ändå inte upp över tjugo grader. Lingonen är rensade och sylten står och svalnar i glasburkarna. Det är bondens marknad på Rådhustorget och vi hade en tanke om att cykla dit, Mr T och jag, men nu har vi istället en egen minimarknad i köket. Inte så dumt med nykokt lingonsylt. Eventuellt åker vi en sväng och lyssnar på en brasskonsert i Regementsparken i eftermiddag. Ingen av oss är några brassfanatiker, utan det är nog mer för att få ett mål för cykelturen i det fina sensommarvädret som drar. Så det slutar kanske helt annorlunda. Känns rätt okej att inte ha hela helgen uppstrukturerad. Mr T kom hem igår från Norrköping, så det är skönt att bara få vara tillsammans igen.

Igår kväll var vi på fotboll i Sandviken. Vi åkte inte dit med några stora förhoppningar, Hille skulle möta serieledarna, Sandvikens AIK. Döm om vår förvåning när det stod hela 0-3 i halvlek. Hille spelade bra och tog de svartvita SAIK:arna på sängen. Jag tyckte att resultatet var helt rättvist, mycket pga att SAIK uppträdde osportsligt. Måste ge en tistel till Gävle-domaren Sterner, som inte hade stake nog att ta fram några gula kort i första halvlek. Han lät SAIK:arna, med sin lagkapten nr 4 i spetsen, häva ur sig både det ena och andra vid domsluten. Bara för att man leder serien, så behöver inte det betyda att man gör det för att man har spelat sportsligt. Det visade SAIK igår.

Efter pausvilan kom SAIK ut som ett helt annat lag. Något hemligt recept på sportdryck kanske. De hade helt enkelt bestämt sig för att ta tag i situationen och ändra på resultatet. Det gjorde de med besked och matchen slutade 5-4. Jag ska försöka mig på en amatöranalys och ge min åsikt till den genomklappning som Hille uppvisade under 45 minuter.

1. Domaren tog aldrig tag i matchen. Kanske hade han glömt de gula korten i första halvlek? Han visade upp ett lamt ställningstagande och lät SAIK styra matchen precis som de ville. När han väl grävde tillräckligt djupt i tröjfickan, så gav han gult kort till Hilles lagkapten. Okej, det var en klar frispark till SAIK:s fördel. Jag är tveksam till det gula kortet, eftersom då borde SAIK ha fått ett femtontal sådana först. Både för snack och ickespelande på boll. Domarens insats tror jag var till fördel för SAIK. De kände att de kunde göra mycket fula och osportsliga grejer, utan något straff.

2. Vid en tre nolls-ledning, så tror jag att hjärnan är fokuserad på bravaden, på segern och därmed blir det ett avslappnat och lättvindigt spel. Rentav slarvigt. Här måste jag ge en stor tistel till Hilles coach. Jag har inte tidigare tyckt att fotbollskunnandet har varit så stort och igår visade han upp ett nollställt intryck. Det går inte som coach sitta på baken med händerna i knät, när mål efter mål trillar in. Jag hörde honom inte skrika en enda gång i andra halvlek. Detta är rent ut sagt skitdåligt. Det är i sådana här matcher som det avslöjas om man tänker fotboll eller inte. Coachen lägger ribban. Sittandes, då ligger ribban lågt.

3. Alla Hilles spelare utan boll var alldeles för stillastående. Det har varit tunt på forwardssidan hela säsongen. Igår var inget undantag. Forwards och mittfält hjälpte inte till hemåt och det i kombination med att SAIK tryckte på i andra halvlek, så blev det som det blev. När backlinjen får gå fram och hjälpa till, så blir det farligt vid kontringar. Tillbaka till punkt 3. Det är en coachsak. Varför inte fortsätta att spela anfallsspel när man leder med 3-0 i halvlek? Varför börja tänka försvar, försvar när inte hela laget är med på dessa noter? Detta ledde till förvirring och nervositet, som ganska snabbt spred sig över hela laget.

4. Det är fult att skälla på domaren när det går dåligt för ens lag och jag har gjort detta i min första punkt. Det är inte helt rätt att skälla på målvakten heller, men jag gör det i denna match. 2 eller 3 mål måste Hilles målvakt rannsaka sig själv på. För långt ut på något, felplacerad på ett annat och okoncentrerad på det tredje. Eller rättare sagt koncentrerad på fel sak. Så blir det mål. Han blir förbannad och det med all rätt. Jag känner honom för dåligt för att veta om han blir förbannad på sig själv. Det borde han bli.

5. Det visade sig tydligt igår att fotboll är en lagsport. Lagets alla delar måste finnas till för varandra. Ingen del kan gå omkring och tänka att någon annan del får göra jobbet. Alla måste vara beredda att ta jobbet när som helst och hur som helst. Visst kan det finnas svaga länkar i ett lag, men med rätt uppbackning, så kan även en sådan spelare känna sig säker. En duktig spelare kan ha en dålig dag på jobbet, men om en annan spelare finns med som stöd, så behöver inte det betyda en katastrof. Ingen spelare blev utnämnd som lagets bästa spelare i tidningen idag och det kändes helt rätt, när man som lag tappar en tre måls-ledning till förlust med 5-4. Dessa utnämningar är ganska onödiga vanligtvis också, när ett lag måste vara samspelt för att det ska ge resultat.

Jag nöjer mig med dessa fem punkter. Jag har fått skriva av mig min frustration och besvikelse för att dålig beteende och osportslighet premieras. Är det så detta lag spelar och tar sig till serievinst, så är det bedrövligt. Är det så matcher ska dömas, så kan de lika gärna sluta med domare i fotboll. En totalt onödig kostnad och vad är det för rättvist med att SAIK ska ha en extra spelare på planen? Med röd tröja, svarta byxor och röda strumpor. Med två stycken kumpaner på varsin linje i grå tröjor, svarta byxor och svarta strumpor. På återseende med ett leende!

PS. Med en hungrig spelare i bilen, så körde vi in till Donken på hemvägen. Hade kuponger som skulle ge 4 rejäla hamburgare för 69:- Tjejen i kassan fick det till 77:- Eftersom det tydligt stod 69:- på kupongerna, så fick hon räkna om... Då frågade hon om jag kunde tänka mig att betala 71:- Jag såg mig omkring för att upptäcka en dold kamera, men hittade ingen. Så vänligt jag kunde, så bad jag om 4 hamburgare för kupongpriset 69:- Då räknade hon igen och sa att jag skulle betala... 67:- Alltså, jag hade varit på ovanstående match. Jag orkade inte diskutera och lät hamburgerkedjan ta förlusten på två kronor. Skulle det bli konkurs världen över, så vet ni varför.

Inga kommentarer: