torsdag 21 augusti 2008

Flott som snö

Timmen är sen. Bara en knapp halvtimma kvar av dygnet. Snart är det tidig fredag. Fick en längtan efter en nattlig bloggning utan att egentligen ha något vettigt att skriva om. Så det kommer säkert att bli sådana där små triviala saker som att jag fyllde på vinhyllan i köket idag med två flaskor rött och en flaska vitt vin. Det vita vinet var ekologiskt dessutom. Pluspoäng för det. Måste erkänna att jag köpte det på etiketten i vanlig ordning och för att det hade inslag av gröna kulor och citrus. Gröna kulor är lite nyårsafton för mig och Mr T. Ett år då vi var bosatta i Göteborg, så var gröna kulor en bristvara. Med gröna kulor menar jag inte sådana där spelkulor eller kulor som man hänger i granen, utan sådana där stora runda marmeladkulor med socker på. Förpackade i en grön avlång kartong.

Vi hittade till sist en ask i Mölndal och på nyårsafton stoppade vi en och annan marmeladkula i munnen. Numera finns det röda kartonger med röda kulor i. Nänä. På nyårsafton är det de gröna som gäller. Fast jag stoppar inte in flera längre. Det räcker att dela på en. Det ska bli spännande att sprätta det ekologiska vita vinet och låta smaklökarna avgöra om det verkligen går att urskilja några gröna kulor nerpressade i vinglaset. Jag köpte också en bukett gladiolus. Vita blommor, gröna blad. Med gladiolus i en vas modell högre på ett bord i huset, så kan man nästan luras att man har flyttat in i en Östermalmsvåning. Det ser flott och högtidligt ut. Jag är inte så mycket ute efter det flottiga (ibland är det roligt att hitta på ändelser som helt ändrar inriktningen på ordet) men det är på något sätt en tradition så här års att bära hem en bunt gladiolus.

Stackars invandrare och andra som håller på att försöka få ett grepp om svenskan. Språket alltså, inte ett grepp om en kvinnlig svensk medborgare... Ta bara ett ord som flott. Det kan betyda fin och stilig. Passar som beskrivning över Östermalm. En annan betydelse är frikostig. Flott kan också vara smält fett från djur. Sådant flott låter inte så flott eller hur? Ordet finns tydligen i sjöfarten också. Åt det flytande hållet. Det betyder att båtens skrov inte rör botten, den ligger flott i vattnet. Flott är inte flott men det finns flott av det och där ligger skeppet flott. Skönt att det inte är jag som sitter i svenskabänken. Vet inte om jag hade orkat med alla konstigheter i vårt språk. Jag vet inte om du också har hört att det finns så många olika ord för ordet snö i grönländskan? Idag fick jag veta att det finns inte så många olika ord alls. Det finns bara två. Ett ord för fallande snö. Ett annat för liggande snö. Precis som i teckenspråket. Ett tecken för att det snöar och ett annat tecken för den snö som ligger på marken.

På tal om snö. Idag kom det rikligt av en annan slags nederbörd. Regn. Yngsta tonåringen övningskörde hem. Vi såg att det mörknade drastiskt på himlen och sedan öppnades plötsligt alla spjäll. Vattnet rann inte undan, utan det låg en decimeter vatten över hela vägbanan hela tiden. Tillvaron blev så grå att det gick knappt att se framför motorhuven på bilen. Tonåringen körde försiktigt. Tog ner hastigheten och koncentrerade sig lite extra. Ett regnväder kan vara ganska mysigt. Det här var på gränsen till obehagligt. Ösregnet övergick till vanligt regn som övergick till duggregn. Därefter någon enstaka droppe då och då. Kvällen blev fin och solig. Tillbringade den med att se dotterns fotbollsmatch, som hennes lag vann med 1-0. När jag cyklade hem var luften rå och lite höstig.

Det har regnat i Peking också. Det satte stopp för en hel del tävlingar. Bland annat inom friidrotten. Det såg lite B ut att en funktionär gick och försökte torka löparbanorna med en handduk. Vred ur den vid sidan av banan och torkade igen. Jag har inte tillgång till OS-budgeten, men jag förstår att det är ett ganska påkostat kalas. Konstigt nog så har inte någon tänkt på att köra dit en jättegrovdammsugare med våtsugförmåga. Som en omvändprogrammerad brandbil som suger upp allt vatten istället för att spruta ut det. En gammal ommålad kloakrensarbil hade väl dugt? Som sagt, lite simpelt med en handduk på den enormt flotta (i betydelsen stiliga) arenan. På återseende med ett leende!

PS. Dags att säga godnatt. När jag vaknar igen så kommer jag att få veta vilket beslut som har tagits under natten (svensk tid). Ska Jörgen Persson spela om åttondelsmatchen eller blir det match mot Primorac? God natt kära bloggläsare! Nu är det fredag på riktigt.

Inga kommentarer: