tisdag 25 december 2007

Många ljus i tårtan idag!

God Jul och ett stort, varmt och mycket hjärtligt grattis på födelsedagen, Jesus! Jag har inte på något sätt glömt bort att julen firas till minne av din födelse, men ändå så kändes det som om jag blev påmind om hur stor hela tilldragelsen är. Jag såg en dvd med filmen Vägen till Betlehem idag. Jag har hört berättelsen sedan jag var mycket liten. Hemifrån, från söndagsskolan och jag minns även hur fröken på lågstadiet läste boken om Maria och åsnan, medan vi elever satt i våra bänkar med var sitt tänt ljus. Det var mycket högtidligt varje dag i december, då jag gick i lågstadiet. Jag har själv läst julevangeliet som läkaren Lukas skrev för riktigt länge sedan. Jag har läst det tyst för mig själv, jag har läst det för mina barn, jag har läst det offentligt och jag har till och med översatt det till teckenspråk. Så jag är ganska bekant med den texten.

Igår, på självaste julafton, så hörde jag skådespelerskan Stina Ekblad läsa hela texten. Jag har hört henne göra det förut och jag blev lika fascinerad denna gång. Hon läser med stor inlevelse och värme. Det märks att hon är skådespelerska och van att hantera ett manus. Van att komma ihåg krångliga texter. Julevangeliet hör julen till. Evangelium, det glada budskapet. Julens glada budskap. Det hörs i kyrkor runt om i vårt land och utomlands. På radion och på TV. Texten dramatiseras för scener och film. Texten är välkänd för många. Texten som inte är vilken text som helst. Inte vilket manus som helst. Den är verklig. Den har hänt. Visserligen för flera tusen år sedan och ändå så aktuell idag. Vi minns Jesu födelse, vi har hört berättelsen, men vad händer sedan?

Barn ser sina föräldrar ägna mer tid åt innehållet i starkspritsflaskan än åt innehållet i julklapparna. De lyssnar till snapsvisor och skålande istället för julsångerna. Kvinnor åker på en rejäl julsnyting. De upplever en annan typ av ömhet, långt ifrån den ömhet som ligger i en smekande julklapp. Missbrukaren kurar ihop sig i en trappuppgång efter att hjälporganisationen har stängt porten till julfirandet, som endast var öppet några timmar. De fick sitt julfirande i en komprimerad form och det var bättre än inget. Den gamla människan sitter ensam i sin lägenhet i sällskap av en burk med rörliga bilder och varierat innehåll. Detta med vetskap om att barn och barnbarn firade några kvarter därifrån.

Nu är det jul igen! Födelsedagsfesternas födelsedagsfest. Den tidpunkt på året då alla förväntas var lyckliga. Så kan det också vara om vi väljer att blunda för verkligheten. Det behövs inga droger, slagsmål eller ensamhet för att julens glädje ska förbytas i sorg och tårar. Det räcker med att skilsmässa gör att barnen firar med den andra föräldern. Eller att någon kär och närstående person plötsligt dör. Eller en olycka i helgtrafiken. Kanske är det så att någon känner sig förbigången när släkt och vänner väljer att fira någon annanstans. Det finns mycket som hör julen till som inte alls är så vackert och som inte glittrar och glimmar. Hos många har det vilat ett tungt mörkt och sorgligt täcke över hela julhelgen. Hos många ekar tomheten och ensamheten i hjärtat och många av juldagarna har börjat och slutat i tårar.

Julen och Jesus födelsedagskalas har så mycket mer att erbjuda än god mat, presenter, julsånger, godis, ljus och TV-program. Julens högtid är inte bara stress, trötthet, avundsjuka, sorg och ilska. Juldagarna är inte bara saknad, nostalgi, ensamhet och utanförskap. Julens glada budskap talar om frid på jorden. Till alla. Till barnen, till den slagna kvinnan, till missbrukaren, till åldringen, till den ensamna, till den nyskilde, till den skadade, till den sörjande. Till alla. Till dig och till mig. Frid kommer från himmelen denna jul. Gud har gett oss en fantastisk present, en julklapp som är svårslagen. Han har gett oss Jesus.

Konstigt att inte det blir årets julklapp någon gång. Tänk att vi blir gladare för platt-TV, bakmaskiner, GPS och sodastreamer. Skadar kanske inte att påminna oss om att vi har fått en oförglömlig gåva. Med den gåvan kommer erbjudandet om frid. Frid som klingar skönt i änglasången. Glöm inte bort det då du ger dig ut i mellandagsreans trängsel imorgon. Julen erbjuder frid. Åt alla. Även i provhyttskön! Den som ger sig in i leken får leken tåla. God fortsättning på julen! På återseende med ett leende!

PS. Det är inte bara Jesus som har födelsedag i julhelgen. Han har gott sällskap av Roffe som fyllde år igår. Blogg-grattis i efterskott käre vän! Ett riktigt grattis kom på rätt tid, på rätt dag. Roffe som dessutom sände oss det roligaste julkortet i år. Motivet avslöjas inte, eftersom jag har ett visst bloggansvar. Lite vett och etikett i bloggvärlden. Ett gott skratt förlänger livet. Tack vare Roffes julkort, så lever vi säkert tio år längre än utan hans julkort! I alla fall efter att ha överlevt kaffet som både Mr T och jag satte i vrångstrupen. Det går inte att skratta och dricka kaffe samtidigt. Roligare ändå blev det då vi fick veta att Roffe skickat julkortet utan hustruns vetskap! Sådant förlänger livet!

Inga kommentarer: