söndag 2 december 2007

Jag önskar mig ett bananfodral

I år hann Mr T och jag ut en runda på stadens julskyltningssöndag. Vi spenderade några gemytliga timmar med att besöka affärer som vi i vanliga fall inte går in i. Vi hittade ett par roliga, dit vi säkert återkommer någon gång framöver. Mysighetsfaktorn var hög trots att snön regnade bort under gårdagen och trots att det idag blåste en kylig vind.

Jag passade på att inköpa en julklapp till en mycket god vän. Hittade den i en av de roliga affärerna och direkt när jag såg den, så fick jag min vän i tanken. En användbar liten tingest, med en värmande tanke bakom. Skulle gärna avslöja innehållet i klappen, om det inte vore för att min vän kanske läser bloggen. Inga avslöjande före den tjugofjärde december.

Vi köpte också en liten dopgåva till en söt liten tjej vid namn Emilia. Hon ska döpas nästa helg och då är vi bjudna på barndop. Det ser vi fram emot. Vad köper man till en liten prinsessa, när hon ska döpas? Något extra, något fint, något som påminner om en viktig dag i livet. Tänker inte avslöja svaret, inga avslöjanden förrän dopdagen är avklarad.

Nöjda och belåtna vandrade vi genom staden Mr T och jag. Hann titta på lite egna önskningar vad det gäller julklappslistan. Ett praktiskt bananfodral. För träningsväskan, handväskan eller jobbväskan. Det tror jag att jag ska önska mig. En bok om Hasse & Tage-eran. Häftiga äggkoppar i 4-pack. Några förslag ska jag nog kunna ge dem som frågar.

Den här veckan har det varit glashalt i vårt kvarter. Kyla varvat med tö. Snöfall varvat med regn. Vissa dagar har det varit blankis. Andra dagar har det varit snömoddsslask som har frusit till som har gjort det nästan omöjligt att ta sig framåt med bil.

Efter regnvädret igår visade sig asfalten igen. Utan den minsta gnutta is. Tidigare i veckan har vi funderat på varför det inte har grusats på den blanka isen? Varför det inte har plogats vid snöfallet? Varför det inte har hyvlats undan när snömodden började frysa till?

Idag vid mörkrets utbrott så kom en stor traktor. Rejäla doningar. På bar asfalt grusades hela kvarteret. Är det någon som driver med kvarterets invånare? Vem kommer på idén att köra traktorn idag? Första dagen då det inte finns minsta lilla isfläck. Idag då gräsmattorna åter lyser gröna. Idag då termometern stod på plus. Pre-grusning. Förberedande för kommande frysangrepp. Skickar en tacksam tanke till traktorns förare. Du gav mig i alla fall bloggmaterial och det är inte så dumt. På återseende med ett leende!

PS. Glömde säga grattis till farfar Oskar igår. Han har firat namnsdag på himmelska höjder ända sedan 1962.I fyrtiofem år med andra ord. Så förhoppningsvis blev det lite extra gott namnsdagsfika i himmelska matsalen. Vi firade med saffranslängd. Oj, vad det är gott!

Inga kommentarer: