torsdag 19 augusti 2010

Jag ska söka jobb

Jag funderar på att söka jobbet som snögeneral. Jag ser bara positivt på att få skriva den titeln på mitt visitkort. Jag tror att en sådan titel skulle vara enormt kontaktskapande. När någon person som jag möter i något sammanhang frågar om jag har ett visitkort och så ser den personen att jag är snögeneral till professionen, så sätter jag en tia på att frågan kommer: Snögeneral, vad gör en sådan? Vad sysslar du med egentligen? Jag kan tänka mig att personen känner sig generad över att inte veta vad en snögeneral sysslar med, men jag kommer att försäkra personen att det finns ingen anledning att känna sig dum och generad över detta. Det är titeln som är genant och dum. På pluskontot finns egentligen bara möjligheten till att skapa kontakt.

Jag antar att en snögeneral endast är en säsongsarbetetitel. För snö har vi i Sverige endast under vinterhalvåret. Om inte Trafikverket ligger i maskopi med SMHI och vet något som vi övriga medborgare inte vet. Är det en ny istid på gång? Räcker det i så fall med endast EN snögeneral? Jag tycker det i så fall är vår medborgerliga rättighet att få veta något så snart som möjligt, så att vi hinner inhandla långkalsonger, tändstickor och reservaggregat. Låt oss anta att det inte ligger till på detta vis, utan det är något annat mysko i görningen.

Att vara säsongsarbetare under vinterhalvåret skulle passa mig ypperligt. Då skulle jag kunna ägna andra halvan åt att skriva och åt att paddla kajak. Jag måste komma ihåg att kontrollera detta noga, så att det inte är tänkt att den andra halvan ska tillbringas på Antarktis eller i Sibirien. Om så är fallet så skulle jag noga överväga att inte skicka in min ansökan. Snögeneral. Vad gör en sådan? Egentligen.

Ordet general är hämtat från det militära och är en gradbeteckning för den högsta posten inom landets försvarsmakt. I Sverige betecknas generalsskapet med tre stjärnor, annars är det brukligt att de ha fyra stjärnor. För den nya tillsättningen av en snögeneral så bör det väl vara snöstjärnor som beteckning på uniformen. Jag tar nämligen för givet att jag ska ha uniform i tjänsten. Frågan är vad som ska försvaras och vad som ska bekämpas? En general kan omöjligt sitta ensam på toppen, utan måste kunna blicka ut över sin armé. En armé som ska ut i krig mot... ja... det är just det... Jag antar att det är mot snön. En fiende som vi i skrivandets stund inte vet om den ens kommer. Om den kommer så borde vi ha lärt oss vid det här laget att kommer den i samma mängd som i Gävleområdet år nittonhundranittioåtta, så hjälper inte EN general. Mot vädrets makter kan vi inte sätta emot så mycket.

Nu tror dock Trafikverket att tillsättandet av en sådan ska lösa problemen med snökaoset som uppstod i tågtrafiken i vintras. Det ska skjutas till fyrahundra miljoner för att tågen ska gå i tid. Lycka till, säger jag och drar tillbaka min ansökan. Jag vet hur många hål som helst att stoppa fyrahundra miljoner i som känns viktigare och mer angeläget. Självmordsstatistiken är en mörk läsning. Dödsfall orsakat av droger likaså. Ensamma mammor som är lågutbildade och lågavlönade. Barn som kastas från fosterhem till fosterhem. Pensionärer som sitter isolerade och får tre tiominutersbesök av hemtjänsten per dag. Då känns det som om en snögeneral är en snögeneral för mycket. Jag tror faktiskt att Trafikverket skulle kunna lösa mycket av tågresenärernas irritation med nuvarande budget. Börja med att skicka ut information till alla kalla perronger. Utebliven information är första fröet till växande irritation. Att veta är att kunna ta nästa beslut och skapa egna initiativ. Att inte veta innebär att bara väntandes stå och frysa häcken av sig.

Under den snöfria tiden på året vore det också bra att investera i prylar som tål snö, is och kyla. Tågset, växlar och annat som gör att kommunikationerna rullar. Vetenskapen kan göra tester ute i rymden. Då borde det också gå att göra tester på bangårdarna och komma fram till en vettig lösning. Där vetenskapen inte räcker till är det nog upp till oss övriga att stilla våra oroliga och tålamodsbristiga själar och inse att det finns sådant som vi inte rår på. Hur många stjärnor vi än råkar ha fått på klaffarna. Risken finns att när sådana här verk sätter upp visioner och mål, så stannar många slantar i konferensrummen. Det kommer inga resenärer att bli nöjdare av. Tro mig.

Nu har jag kanske suttit här och kastat snömodd alldeles i onödan och utan alla fakta på bordet. Tänk om det är så att snögeneralen ska vara någon slags lekledare på de överfulla perrongerna och dela upp resenärerna i olika lag. Utrustad med en stor, slagkraftig megafon hörs generalens stämma ljuda över Centralstationen. Lystring, lystring! Det kommer inget tåg inom den närmaste överskådliga tiden, så jag tänkte att vi ska använda tiden väl och leka. Ni där borta är ni klara? Tystnad. Jag sa: Ni där borta är ni klara? Då ska ni svara: Jajamensan, fattas bara. Har ni förstått? Ny test. Megafonrösten: Ni där borta är ni klara? Frusna-strupars-svar: Jajamensan, fattas bara... Så hörs ett tillägg långt bort i den stora massan: ...ett tåg! På återseende med ett leende!

PS. Generalen kanske ska satsa några miljoner på bandvagnar. Det var det enda som tog sig fram här i Gävle under snökaoset för tolv år sedan. Några miljoner på chokladmjölkskokande och ostmackefixande. Så det räcker till alla som vill åka tåg, men som inte har något tåg att åka på och så det finns även till dem som vore glada om tåget stod still, så de fick tak över huvudet en natt inne på bangården. Då slapp de ligga i någon tunnel eller på någon toalett inne på stationen. Det har infunnit sig en inre oro att snö-general är beteckningen på engångssnusförpackat kokain. För visst verkar det vara något lurt med detta snögeneralsförslag? Flummigt. Som om någon har rökt på.

Inga kommentarer: